Thursday, October 6, 2011

JANGAN Hidupkan Penghawa Dingin Sebaik Menaiki Kereta!:

Nak share kat sini.. Tadi terbaca dekat FB my friend.. Tak sangka nak naik kereta.. nak sejukkan badan.. buka aircond kuat2 ... rupanya mengundang bahaya juga yer... Rasanya aku pun salah seorang yang buat peel macam ni.. Isk2.. takut aku.. Ingatkan kalau time panas2 tu .. tetiba jer on aircond.. tingkap boleh pecah.. rupanya.. lagi power..  adeh... meh kita kongsi bersama ya...
To all drivers, its an important issues here.

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan penghawa dingin. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen – ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkab kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.


Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika difikir di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan.. . dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.


Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila sudah memasuki tubuh kita…

Ok... Jangan buat lagi camni yer... Untuk saya juga... Nak ingatkan diri sendiri... Insyaallah...

4 comments:

  1. aa betul tu bila masuk keta nak je cepat-cepat bukak econ... emmmm

    ReplyDelete
  2. hehehe.. mmg peel kita mcm tu zie... :)

    ReplyDelete
  3. penah tahu pasal benda ni,kadang² mmg buka tingkap dulu sbb hawa panas sgt², mcm boleh rosak ekon je kalau bukak direct

    ReplyDelete
  4. betul tu,, selalu naik kereta buka tingkap dulu,, dalam lame2 baru buka aircon tu.. :

    ReplyDelete